Wij hebben onderstaande bussen in ons beheer:

GVU 404
IMG_8442
MerkDAF/Hainje
BedrijfGemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht (GVU)
Bouwjaar1986
Buiten dienst2005
Capaciteit22 zit- en 27 staanplaatsen
Opmerkingenmidibus (korte bus)
StatusInzetbaar

Algemeen

Eind 2015 werd de voormalige GVU 404 verworven, een DAF/Hainje midibus uit 1986. De bus werd in oktober 1986 afgeleverd in Utrecht en op 27 oktober 1986 voor het eerst ingezet. De bus was onderdeel van een serie van aanvankelijk zeven stuks (401 tot en met 407), later gevolgd door een serie van nog eens twee bussen (408 en 409).

De bus ging in oktober 2005 buiten dienst na een werkzaam leven van bijna 19 jaar.

Over het bustype

De bus was gebouwd door carrosseriebedrijf Hainje uit Heerenveen en van het type HD/8.2-3.7VV met een motor van DAF. Hainje bouwde soortgelijke bussen ook voor de VSL (Limburg), DVM (Drenthe) en de GADO (Groningen).

Ook voor Zwitserland werd een aantal bussen van dit type gebouwd. De Utrechtse en andere soortgenoten waren niet helemaal gelijk: de maatvoering van de verschillende bedrijven kon sterk verschillen.

In latere jaren deed de bus ook dienst op andere tijdelijke lijnen door het centrum en aan het einde van z’n Utrechtse carrière werd de bus vooral ingezet op de buslijn naar Parkwijk (Leidsche Rijn) en in de laatste fase van z’n carrière als excursiebus naar nieuwbouwwijk Leidsche Rijn. Speciaal voor inzet naar Leidsche Rijn werd de bus voorzien van een rood (stangen) met blauw (stof op de bankjes) interieur. Ook kreeg de bus een bestickering met daarop reclame voor de nieuwe woonwijk gedurende zijn periode als excursiebus naar de nieuwe woonwijk.

Toekomst bus

Gezien het afwijkende (blauw met rode) interieur is het de bedoeling de bus vooralsnog in de wit met blauwe kleurstelling terug te brengen, zodra de financiën dit mogelijk maken.

Wanneer er mogelijkheden zijn om het originele interieur (bruine bankjes en beigekleurige stangen) terug te bouwen in de bus, wordt de bus mogelijk in de rood/beige kleuren teruggebracht.

Inzet in Utrecht

Deze bus werd door het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht (GVU) aangeschaft speciaal voor lijn 2/22 die vanaf het Centraal Station via de Utrechtse binnenstad naar Kanaleneiland reed.

In 1994 kreeg de bus z’n wit/blauwe kleurenschema (huisstijl GVU), in 2000 als enige van de serie gevolgd door een interieur met blauwe stof, rode stangen en ander zeil als vloerbedekking.

Westnederland 4352
img_0980
MerkMercedes-Benz
BedrijfWestnederland, ZWN Groep en Connexxion
Bouwjaar1990
Buiten dienst2005
Capaciteit45 zitplaatsen
 StatusMomenteel niet inzetbaar

Algemeen

De gele streekbus, vroeger een bekende verschijning door heel het land. Aan het begin van het huidige millennium gingen de meeste van deze bussen buiten dienst.

In de zomer van 2016 kon zo’n voormalige Nederlandse streekbus verworven worden door Beterdebus bij een klein busbedrijf in Zuid-Duitsland. De bus, de voormalige Westnederland 4352, werd in september 1990 afgeleverd aan Westnederland en kwam daarbij te rijden vanuit de stalling Zoetermeer.

Over het bustype

Westnederland koos eind jaren 80 – na al eens eerder voor Mercedes-Benz te hebben gekozen – wederom voor Duitse bussen. Het Zeeuwse ZWN sloot zich bij deze bestelling aan. In de periode 1988 tot en met 1992 werden 123 bussen van het type O405 afgeleverd aan Westnederland. Ook kwamen in dezelfde periode 20 gelede bussen van dit type in dienst.

Doordat de bussen aan verschillende stallingen in Zuid-Holland werden geleverd, waren de van oorsprong Duitse bussen tot het einde van hun loopbaan een bekende verschijning in deze provincie en het westelijk deel van Utrecht.

Na een aantal jaren, toen Westnederland opging in de ZWN Groep, reed de bus korte tijd vanuit Leiden en verhuisde daarna door naar Delft. In Delft kreeg de bus ook samen met de 4351 stickers met daarop het logo van de stad. Aan het einde van z’n carrière ‘zwierf’ de bus langs verschillende stallingen in Zuid-Holland in verband met de inbouw van een nieuw communicatiesysteem in jongere bussen (Infoxx).

Toekomst bus

Alhoewel de bus zich nog in de oorspronkelijke kleuren bevindt, zal de bus een carrosseriebeurt krijgen (geheel opnieuw spuiten en plaatwerk). Ook zal naar een oplossing worden gezocht voor het ontbreken van de lijn- en richtingfilm.

Hoe snel we de bus weer in zo origineel mogelijke staat kunnen brengen, hangt af van onze financiële mogelijkheden. Draagt u de bus een warm hart toe? Word dan donateur!